6 Tips voor extra snel (en gezond) afvallen

Wil jij extra snel afvallen? December is alweer bijna voorbij en zodra het januari is ben je niet de enige die vol goede moed aan het sporten slaat. Wanneer jij de komende zomer (of in het voorjaar al) wil kunnen flaneren, moet je nu beginnen.

Gelukkig kun je prima afvallen zonder dat je je uitslooft in de sportschool. Voeding is vaak al meer dan voldoende. In dit artikel krijg je 6 tips voorgeschoteld die jou gegarandeerd gaan helpen bij het behalen van een gezonder gewicht (in minder tijd).

 

Eet en drink koolhydraatarm

Een koolhydraatarm dieet is eigenlijk het enige dat je nodig hebt als je wil afvallen. Want eten en drinken zonder enkelvoudige, schadelijke en kwalijke koolhydraten, maakt het dat je afvalt.

Dat komt omdat veel koolhydraten eigenlijk suikers zijn of omgezet worden in suikers. Wanneer je die koolhydraten ziet te vermijden, moet je lichaam echt aan de gang om energie te verbruiken en val je dus veel sneller af. Een koolhydraatarm gerecht brengt je dan ook direct terug naar de basis van voeding: onbewerkt en met zo min mogelijk toevoegingen.

Meer informatie over koolhydraatarme diëten is hier te vinden: https://www.dieetkompas.nl/koolhydraatarm-dieet

 

Drink veel water

In drinken zit heel veel ongezonds. Suikers bijvoorbeeld. En we drinken behoorlijk wat. Door water te drinken voorkom je dat je teveel van die ongezonde suikers binnenkrijgt. Ook zal je door water sneller het gevoel van verzadiging krijgen. Mensen die veel water drinken scheppen bovendien minder veel eten op als ze gaan eten. Dat klinkt dus helemaal als een win-win situatie, nietwaar?

2 liter water op een dag helpt je lichaam bovendien bij het afvoeren van afvalstoffen. Die reinigende functie is dan ook erg prettig voor je organen.

6 tips die je helpen afvallen

Neem de tijd voor je ontbijt

Het ontbijt wordt door veel mensen overgeslagen. Dat is zonde, want eigenlijk is de start van je dag het belangrijkste. Tijdens je ontbijt kun je er immers voor zorgen dat je over voldoende energie komt te beschikken voor de rest van de dag.

Door de tijd te nemen voor je ontbijt, kun je ervoor zorgen dat je minder trek hebt tijdens de koffiepauze. Je zal op die manier veel minder snoepen en dus ook makkelijker op gewicht blijven. Zeker als je al goed bezig bent met afvallen, zal dit alleen maar beter werken. Een goed ontbijt is gevarieerd (en als je koolhydraatarm ontbijt, zonder brood).

 

Bewegen kan wel zinvol zijn

Goed, de sportschool mag je overslaan. Maar bewegen kan wel zinvol zijn. Je hoeft je niet uit te sloven in allerlei apparaten of je helemaal suf te rennen op een loopband. Gewoon rondom huis wat vaker bewegen is al meer dan genoeg. Een stukje wandelen, vaker de fiets pakken in plaats van de auto en vooral niet de lift nemen op het werk (maar de trap) zijn eigenlijk allemaal manieren om bewegen makkelijker te maken zonder dat je er heel veel tijd aan kwijt raakt.

Je zal trouwens merken dat – wanneer je koolhydraatarmer bent gaan eten en drinken – je veel meer energie hebt en ook echt zin hebt om te gaan bewegen. Maar dat zal je vroeg of laat zelf wel gaan ontdekken.

 

Val samen af

Het is prettig om een maatje te hebben op wie je kan terugvallen. Het moet wel iemand zien die jou echt gaat helpen, gedisciplineerd is en het niet schroomt om jou een spiegel voor te houden. Goed als je beste vriendin wil helpen, maar niet als je voorziet dat ze je eigenlijk alleen maar tegen zal houden. Ook samen met je gezin afvallen kan een optie zijn, omdat dan het hele huishouden rekening met elkaar houdt. Anderzijds kan het ook tot irritaties onderling leiden. En dat is ook weer niet waar je op zit te wachten.

 

Houd je proces goed bij

Ben je op de goede weg? Houd bij welke mijlpalen je behaalt in het afvallen. Op die manier raak je sneller gemotiveerd om door te blijven zetten en door te gaan. De meeste mensen stagneren, omdat ze niet meer zien wat er allemaal wél goed gaat. Jij kunt voor jezelf het proces bijhouden in een logboekje of gewoon in een grafiek op de koelkast. Zo hangt deze in het zicht en word je vaak herinnerd aan alle mooie resultaten die je geboekt hebt.

 

Tijd om te beginnen met deze 6 tips

Ben jij er klaar voor om snel en toch gezond af te vallen? De zes tips in dit artikel gaan jou helpen om het beste uit het afslanken te halen. Grote kans dat jij straks strak en vol zelfvertrouwen de zomer tegemoet gaat. Haal die bikini of zwembroek maar vast uit de kast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *