Koolhydraatarm en eiwitrijk

De begrippen koolhydraten en eiwitten gaan de laatste tijd met enige regelmaat over de tong in de wereld van afvallen en diëten. Dat heeft ermee te maken dat twee zeer geliefde diëten zich richten op deze termen: het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet.

Als je nog twijfelt over hoe je af moet gaan vallen, kunnen we kort zijn: afvallen door te letten op koolhydraten en eiwitten kan heel veel schelen en is een effectief middel in de strijd tegen overgewicht.

Koolhydraatarme en eiwitrijke gerechten zijn vrij eenvoudig te bereiden, zolang je maar weet wat je wel en wat je niet mag eten. De richtlijnen daarvoor zijn afhankelijk van de scherpte van je dieet. Maar we willen je wel vast op weg helpen met onderstaande tips en adviezen.

 

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten vormen samen met eiwitten en vetten de dagelijkse behoefte aan energie. Dat betekent dat je koolhydraten nodig hebt. Je lichaam heeft ze nodig om energie op te doen voor je dagelijkse bezigheden. Of je nu het huis stofzuigt, aan het werk bent, een stukje fietst of de krant leest: je lijf heeft energie nodig om dergelijke handelingen te kunnen verrichten. Koolhydraten haal je uit voeding en vormen een deel van je calorieën.

Je vindt koolhydraten als natuurlijke suikers in tal van producten. Maar er zijn helaas ook heel veel onnodige koolhydraten. Koolhydraten die je niet hoeft te eten en waar je ook niet gezonder van wordt. Deze zitten vaak in snacks, tussendoortjes en ongezondere gerechten. De hoeveelheid koolhydraten is hierbij vaak zo groot dat overtollige koolhydraten als vet worden opgeslagen.

 

Wat zijn eiwitten?

Net als koolhydraten vormen ook eiwitten – samen met vet – een onderdeel van je dagelijkse energiebehoefte. Eiwitten laten zich echter moeilijk afbreken en vormen een kleiner deel van deze energiebehoefte. Omdat ze zich moeilijk af laten breken, kosten ze je lichaam wel heel veel energie. Het kost dus moeite om eiwitten af te breken, wat betekent dat je – door eiwitten te eten – vanzelf energie verbrandt.

Eiwitten vind je in vlees, vis en bepaalde zuivel. Je kunt een eiwitrijk dieet dan ook het beste samenstellen door hier veel van te nuttigen. In de sportschool zijn vaak sporters die gebruik maken van eiwitshakes en proteïnemixjes. Die werken ook, want daarmee wordt spiermassa sneller aangemaakt. En meer spiermassa zorgt voor meer verbranding van vet.

 

Waar haal je nu koolhydraatarme en eiwitrijke gerechten vandaan?

Als je koolhydraatarmer en eiwitrijker wil gaan leven moet je op zoek naar recepten die hiervoor zorgen. Het internet staat er bol mee. Het enige nadeel daarvan is dat iedereen zijn of haar gerechten op internet achter kan laten en je helemaal niet zeker weet of iets wat eiwitrijk of koolhydraatarm genoemd wordt, dat ook is. We adviseren je dan ook op hier kritisch naar te kijken. Heb je zelf het idee dat iets toch veel meer koolhydraten bevat dan je wordt voorgehouden? Kies dan liever iets anders. Voor meer handreikingen zijn er volop boeken in de omloop, die je nog beter kunnen helpen om af te vallen met minder koolhydraten en meer eiwitten. Deze boeken kunnen voor jou veel betekenen, omdat ze je werk uit handen nemen daar je niet alle recepten op internet hoeft te controleren op juistheid.

 

Vermageren met het Paleo Dieet

Het Paleodieet ook wel het ‘Stenen Tijdperk’ of ‘Holbewoner’ dieet genoemd krijgt de laatste tijd veel aandacht. Het wordt ook wel oervoeding genoemd en kort gezegd gaat het om een manier van eten zoals de mensheid tot ruim 10.000 jaar geleden volgde. Tot die tijd waren we jagers/verzamelaars en aten we wat de natuur ons bracht. Dit ‘dieet’ stamt uit de jaren 70 van de vorige eeuw en wint snel terrein. De bedenker beweert dat de mensen vroeger veel gezonder leefde. Door de opkomst van landbouw en veeteelt zijn wij te ver van onze oude manier van eten geraakt, waardoor welvaart ziektes als obesitas en hart- en vaatziekten zijn ontstaan.

Oermens

Volgens het Paleo ‘caveman’ dieet zijn onze lichamen erop gebouwd om ongeraffineerd voedsel te verteren. Onze voorouders voedden zich met wild, vis, groenten, fruit, kruiden, eieren en noten. Uit onderzoek van botten en tanden blijkt dat deze oermensen verrassend gezond waren. Granen, zuivel, zout, toegevoegde suiker en olie dienen we te vermijden. Omdat wij als mens genetisch bijna identiek zijn aan de oermens zouden wij ook als hen moeten eten. De overload aan geraffineerde suikers die wij sinds de landbouw revolutie naar binnen werken, zijn volgens deze ideologie de bron van al het kwaad. Dit idee wordt door veel voedingsdeskundigen en andere eetwijzen en diëten ondersteund. Suiker is vergif en richt veel schade aan in het lichaam. Door naar verhouding meer (geraffineerde) koolhydraten dan vetten en eiwitten te eten, creëren we zelf een scala aan aandoeningen en ziektes. Ons systeem raakt overbelast wat zich onder andere kan uiten in migraine, acne, artritis, diabetes en last but not least obesitas.

Hoe ziet het Paleo Dieet er in de praktijk uit?

Het Paleo dieet bestaat uit mager vlees, liefst biologisch of wild, vis, eieren, groente, fruit, noten en zaden. Door het grootste deel van de benodigde calorieën uit deze voedingsmiddelen te halen, in plaats van uit brood, suiker, vet vlees, aardappelen en rijst, kan de gezondheid sterk verbeteren en wordt de kans op het krijgen van ziektes kleiner.

Wat mag niet?!

Geen graanproducten, peulvruchten, aardappelen, zuivelproducten of bewerkt voedsel. Gedroogd fruit en vruchtensappen zijn ook niet toegestaan. Je mag zoveel koolhydraten eten als je wilt, mits deze afkomstig zijn uit vers fruit en groenten. Calorieën tellen hoeft niet. Doordat je relatief meer eiwitten en vetten eet zul je sneller vol zitten en per saldo dus minder eten. Daardoor verlies je gewicht. Het dieet bestaat uit biologisch zeer vezelrijk voedsel, dat goed is voor onze darmen en de zuurgraad in ons lichaam verlaagt. Ook dit heeft gezondheidsvoordelen.

Af en toe een maaltijd overslaan

Het is noodzakelijk  dat je af en toe een maaltijd overslaat. Dit heeft  een paar voordelen. Wij aten in de oertijd ook niet constant voedsel. Wij aten op verschillende momenten en alleen wanneer er voedsel voorradig was. Ons lichaam heeft in de loop van de jaren allerlei overlevingstechnieken bedacht om met minder of geen energie toch te kunnen overleven. Van af en toe een maaltijd overslaan gaat je stofwisseling omhoog en voorkom je het zogenaamde jojo effect dat ontstaat door langere tijd veel te weinig calorieën tot je te nemen, waar de meeste diëten tot nu toe op waren gebaseerd.

Nadelen

Het grootste nadeel om te vermageren met het Paleo dieet is met name de enorme aanpassingen in je eetpatroon. Je mag veel voedingsmiddelen die je gewend bent te eten niet meer eten. Bovendien is het best een dure aangelegenheid. Meer biologisch vlees eten is prijzig. Voor veel mensen zal het een enorme ommekeer zijn van hun huidige eetpatroon zijn. Dat niet iedereen met deze levensstijl overweg kan, lijkt me duidelijk. Of je een dergelijk eetpatroon wilt volgen bepaal je natuurlijk zelf. Informeer je goed voordat je eraan begint en doe het het liefst onder begeleiding van een voedingsdeskundige. Voor vegetariërs bijvoorbeeld, die geen vlees en geen vis eten, kan het een hele klus zijn om aan hun eiwit en calcium behoefte te voldoen. Normaal gesproken halen ze dit uit zuivel, peulvruchten en soja maar dat aten oermensen niet.

Leefstijl

Paleo is geen dieet maar een manier van leven.  Er zijn overigens nog geen gegevens bekend over wat het op de lange termijn met je doet. Want eten als de oermens is één ding, maar terug naar het leven van toen is praktisch onmogelijk. En dat was natuurlijk wel een belangrijk onderdeel van het toenmalige succes van dit voedingspatroon. Of een dergelijk eetpatroon in deze tijd net zoveel gezondheidsvoordelen heeft als ruim 10.000 jaar geleden valt dus nog te bezien.

Waarom hebben veel mensen moeite met vermageren?

Vermageren lukt vaak niet door een gebrek aan DISCIPLINE .

Veel mensen geven al snel de moed op als ze een paar keer te veel eten,en denken dan al snel  het heeft nu toch geen zin meer.

Maar juist dan moet je doorzetten,want je mag best wel eens een gebakje of eens lekker uit eten.Mensen die juist wel op gewicht zijn lopen ook niet heel de dag op een wortel te knagen.Je moet er ook wel de tijd voor nemen om te vermageren.