Een eiwitdieet is de ideale oplossing

Afvallen houdt veel Nederlanders dag en nacht bezig. Dat is bekend bij fabrikanten en daarom zijn er zo vreselijk veel verschillende diëten op de markt. Tijd om af te rekenen met twijfel. We durven hier namelijk best te stellen dat afvallen met het eiwitdieet én eiwitrijke recepten de beste manier van afvallen zijn anno nu. Speciaal voor onze lezers hebben we een grondig het internet afgespeurd om tot onze conclusies te komen. Waarom werkt het eiwitdieet zo goed en welk eiwitdieet is nu echt het beste?

 

Eiwitten

Speciaal voor sporters veel eiwittenOnze caloriebehoefte speelt bij veel mensen een grote rol als het aankomt op afvallen. Minderen met calorieën zorgt namelijk voor het verbranden van meer vet en dus ook afvallen. Maar wat je waarschijnlijk niet weet is dat eiwitten onderdeel zijn van onze calorieën. Calorieën zijn namelijk niet iets tastbaars of objectiefs. Het is een overkoepelende term voor hoofdzakelijk de volgende drie voedingsstoffen: koolhydraten, vetten én eiwitten.

Het probleem in onze huidige maatschappij is dat we een suikermaatschappij zijn. Er wordt door ons veel suiker genuttigd. Suikers zijn ongezonde koolhydraten en die zitten heel erg veel in voeding. Je krijgt dus misschien van je totale caloriebehoefte per dag 70 tot 80 procent aan suikers binnen. Dan blijft er 20 tot 30 procent over. Je eet veel vet (verzadigde vetten) en weinig eiwitten.

Vetten zijn op zich niet verkeerd, want die heeft je lichaam nodig om energie te maken. Koolhydraten zijn wel verkeerd, omdat je er daar al snel teveel van eet.

Eiwitten zijn goed. Ze helpen je om spieren aan te maken en te versterken en ze geven je lichaam een vol en verzadigd gevoel. Als je meer eiwitten zou eten ten opzichte van koolhydraten, val je gegarandeerd af.

 

Eiwitdieet

Het eiwitdieet weet dat het zo werkt en zal je aansturen om meer eiwitten te eten en koolhydraten en vetten af te slaan.

Op die manier wordt je spiermassa groter. Je zal meer energie gaan verbranden om de vergrote spiermassa in balans te houden en op die manier val je geweldig veel af. Een eiwitdieet is makkelijk te volgen en vooral makkelijk vol te houden, omdat eiwitten je een vol en verzadigd gevoel geven!

Eiwitdiëten zijn er in legio. Het South Beach dieet is een voorbeeld, maar ook de Franse arts Dukan heeft zich gespecialiseerd in het eiwitdieet. Intussen zijn deze theorieën flink verouders en is er, wat ons betreft, een veel beter alternatief.

 

Vitadis

Het eiwitdieet van Vitadis is het beste eiwitdieet van dit moment, omdat het kwaliteit biedt, maar ook gebruiksgemak. Binnen Vitadis krijg je niet alleen recepten, uitleg van een persoonlijke coach en kun je bijhouden hoe het afvallen vordert… Je krijgt ook alles wat je nodig hebt thuis gestuurd! Een soort van Hello Fresh, maar dan voor mensen die bezig zijn met afvallen.

Vitadis wint momenteel veel terrein in Nederland en dat is niet gek, want veel bekende Nederlanders (waaronder beroepscabaretier Jochem Myer) zijn ermee afgevallen en hebben hun positieve ervaringen gedeeld.

 

Wist je dat?-jes

We sluiten dit artikel graag af met een aantal ‘wist-je-dat?’-jes? Want, wist je dat:

  • Een eiwitdieet heel makkelijk te volgen is?
  • Je de ingrediënten veelal in de supermarkt vindt?
  • Eiwitten zitten in vis, kip, kalkoen en vlees?
  • Je ook veel wint door sausjes weg te laten uit je voeding?
  • Het eiwitdieet keer op keer wordt verkozen tot beste dieet van het jaar?

Wil jij afvallen en heb je nog geen idee hoe? Probeer dan het eiwitdieet eens uit en ervaar zelf wat het voor jou kan doen.

Afvallen met hardlopen

Zo in het begin van het jaar lijkt het extreem drukker buiten dan in de rest van het jaar. De meeste Nederlanders zien afvallen als goed voornemen en kiezen dan voor hardlopen.

Hardlopen is een uiterst efficiënte sport én helpt je ook nog eens om in rap tempo heel veel gewicht te verliezen.

 

Efficiënte sport?

Hardlopen is een efficiënte sport voor mensen die willen afvallen. Het heeft namelijk veel voordelen te bieden, waaronder:

  • Je kan het praktisch altijd en overal doen;
  • Het kost weinig geld (zelfs gratis als je eenmaal goede schoenen hebt);
  • Het hoeft weinig tijd te kosten;
  • Je kan er in korte tijd heel veel gewicht mee verliezen.

Hardlopen is een intensieve sport. Je kan gerust 500 calorieën in een half uur verbranden als je redelijk om tempo loopt. Maar wel is het heel erg belangrijk om professioneel te beginnen met hardlopen.

 

Beginnen met hardlopen

Het begin met hardlopen is het belangrijkste. Je legt hier namelijk de basis. En als dit niet goed gaat, haak je snel af. En dat zijn per jaar honderdduizenden mensen! Want hoeveel mensen die in januari begonnen zijn zie je in maart nog terug?

Blessures liggen op de loer.

Hieronder enkele tips om te beginnen met hardlopen en gegarandeerd te zijn van succes.

  1. Koop goede schoenen
  2. Bouw het rustig op
  3. Ga drie keer per week

 

Goede schoenen

Deze zijn van essentieel belang. Goede hardloopschoenen vangen de dreunen op die jij per stap zet. Daardoor worden je knieën, je kuiten, je hak en je hiel niet zo erg belast. Zodoende loop je minder snel tegen blessures op.

Ook zal je merken dat verzuring minder snel optreedt. Je kunt je met goede schoenen echt op het hardlopen focussen en zal minder bezig zijn met de vele pijntjes die op kunnen treden bij beginnende hardlopers.

 

Opbouw

Van essentieel belang is de opbouw in je hardloopschema. Begin niet te heldhaftig met 10 km, maar bouw dit langzaam op. Loop bijvoorbeeld na iedere km een paar honderd meter uit. Bouw dit verder op tot je inderdaad de hele route hardlopend af kan leggen.

Je zal vast en zeker niet de eerste zijn die moet stoppen met hardlopen, omdat het niet goed was opgebouwd.

 

Ga drie keer per week

Wil je echt effectief hardlopen? Dan hebben we het over hardlopen met het effect dat je gewicht gaat verliezen, maar ook dat je het makkelijk vol kan houden… Dan heb je aan drie keer per week pas echt genoeg. Eén of twee keer per week is gewoonweg te weinig om dit serieus uit te bouwen. Wanneer je naast het hardlopen nog een andere intensieve sport beoefend, is dat natuurlijk prima. Maar hardlopen vereist heel veel training en doorzettingsvermogen.

 

Conclusie

Hardlopen is de beste manier om te bewegen als je wil afvallen. Het is goedkoop, makkelijk te doen en te doen waar en wanneer je maar wil. Wel is het goed om het hardlopen op te bouwen. Maak gebruik van bijvoorbeeld een app die je in interval laat hardlopen. Zo bouw je je afstand steeds verder uit en zal je merken dat je conditie ook steeds beter wordt.

Aangezien je met een rondje hardlopen van zo’n half uur toch wel zo’n 500 calorieën verbruikt, kan gesteld worden dat hardlopen zeker helpt bij het afvallen.

Wat is geschikt als tussendoortje? 5 Makkelijke voedingsmiddelen

Gezonde voeding kan geen producten zoals fruit of groenten missen. Deze voedingsmiddelen moet je eigenlijk altijd kunnen eten. Het wordt niet voor niets aanbevolen door de overheid om minstens 2 stuks fruit per dag te eten. Fruit heeft vele goede eigenschappen zoals weinig calorieën, veel vezels maar ook een veelvoud aan vitamines en mineralen. Al deze stoffen kan het lichaam goed gebruiken. Dit geldt niet alleen voor tijdens het afvallen maar ook als je dit niet doet. Groente mag net als fruit niet ontbreken in een gezond eetpatroon. Het wordt aanbevolen om minimaal 200 gram groenten per dag te eten.

Eet komkommers als tussendoortje

Tussendoortjes zijn tijdens de strijd tegen de kilo’s handig om de honger te stoppen. Er zijn veel tussendoortjes die je kunt eten tijdens het afvallen omdat deze maar weinig calorieën bevatten. Een komkommer bevat bijvoorbeeld weinig calorieën. Neem een halve of hele komkommer als tussendoortje om je maag te vullen. Dit werkt maar tijdelijk maar het neemt de honger voor een bepaalde periode weg zodat je even niet aan eten denkt.

Eet vaker grapefruit

Grapefruit is een gezonde fruitsoort die je niet bij veel Nederlandse huishoudens thuis ziet liggen. Het is een subtropische citrusvrucht met een lekkere smaak en veel goede voedingsstoffen. Het bevat bijvoorbeeld vitamines en mineralen en het heeft daarnaast niet veel calorieën. Dit maakt het geschikt om te gebruiken tijdens het afvallen. Grapefruits hebben daarnaast het voordeel dat ze een cholesterolverlagend effect hebben. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten en andere aandoeningen.

Drink een shake

Net als groenten en fruit heeft een shake verschillende voordelen. Het grootste voordeel van een eiwitshake is dat er natuurlijk veel eiwitten in zitten. Tijdens het afvallen maar ook als je gewoon meer eiwitten nodig hebt is een whey shake een perfect tussendoortje. Het is makkelijk te bereiden, wordt snel verteerd en voorziet je snel van een dosis eiwitten.

Eet eens kalkoen

Kalkoen is bij veel personen niet vaak het stuk vlees dat op het bord ligt maar het is een goede eiwitbron. Het is zelfs bij veel personen onbekend als een goed voedingsmiddel dat over veel eiwitten beschikt. Het is gezien het aantal macronutriënten vergelijkbaar met kip. Kalkoenvlees wordt net als kip gezien als mager vlees. Het bevat alleen maar vetten en eiwitten, geen koolhydraten, waarbij eiwitten het grootste deel voor rekening nemen. Door de goede eigenschappen past kalkoen goed in ieder eetpatroon. Dit geldt niet alleen voor een patroon voor afvallen maar ook voor een algemeen en gezond eetpatroon. De smaak van kalkoen lijkt ook veel op die van kip. Als je een goede afwisseling wilt voor als je veel kip eet dan is kalkoen een goede vervanger.

Eet vaker een handjevol noten

Noten bevatten veel goede voedingsstoffen en zijn hierdoor een goede aanvulling op ieder dieet. Er zitten eiwitten, koolhydraten maar ook vetten in noten; van alles is wat aanwezig. De noten bevatten veel onverzadigd vet maar ook veel vezels. Hiernaast bevatten noten ijzer, vitamines en mineralen. Aan de hand van deze kenmerken zijn noten een goede keuze voor als je een tussendoortje nodig hebt.

Aankomen in spiermassa maar vetten verliezen?

Aankomen in gewicht kan op veel diverse manieren. De meeste personen denken dat je dan gewoon zoveel mogelijk moet gaan eten maar zo werkt het niet. Het is ten eerste essentieel dat je weet hoe het in de huidige situatie gaat. Wat eet je op een dag? Het gaat er dan vooral om wat voor soort eten je binnenkrijgt en uit welke bronnen. Alles wat je binnenkrijgt op een dag valt onder de noemer calorie inname.

Het verbruik

Hoeveel activiteiten heb je op een dag en hoeveel tijd ben je iedere dag actief? Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen om te bepalen hoe actief je bent. Dit heeft invloed op het dagelijkse calorieverbruik. Het is ook essentieel om te weten wat voor werk je doet. Aan de hand van deze gegevens kun je berekenen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt.

Meer eten dan je verbruikt

Als je meer binnenkrijgt dan wat je verbruikt is dan kom je aan in gewicht. Dat is de simpelste benadering van aankomen in gewicht met een calorie overschot. Het lichaam gebruikt het eten voor de energie voor het lichaam. Het eten wordt vervolgens in het lichaam omgezet naar suikers waarna deze als energie gebruikt kunnen. De energie die het lichaam niet gebruikt wordt opgeslagen in het lichaam als vet. Als je een overschot hebt in de voeding dan slaat het lichaam de overbodige energie op en neemt het gewicht toe. Bij het aankomen van spiermassa draait het om de toename van spieren en niet om het vet.

Vergelijking

Als je de inname vergelijkt met het verbruik dan kun je zien wat je moet wijzigen om gewicht aan te komen. Over het algemeen geldt dat gewicht aankomen gedaan kan worden door meer te eten en krachttraining te doen. Een supplement zoals creatine kan daarbij helpen. De krachttraining kan helpen bij de opbouw van spiermassa zodat je niet alleen vetmassa aankomt. In het begin is het zelfs mogelijk dat je vet verliest. Na verloop van tijd wordt dit moeilijker en lukt het vrijwel niet om aan te komen in spieren terwijl je vetten verliest.