Een eiwitdieet is de ideale oplossing

Afvallen houdt veel Nederlanders dag en nacht bezig. Dat is bekend bij fabrikanten en daarom zijn er zo vreselijk veel verschillende diëten op de markt. Tijd om af te rekenen met twijfel. We durven hier namelijk best te stellen dat afvallen met het eiwitdieet én eiwitrijke recepten de beste manier van afvallen zijn anno nu. Speciaal voor onze lezers hebben we een grondig het internet afgespeurd om tot onze conclusies te komen. Waarom werkt het eiwitdieet zo goed en welk eiwitdieet is nu echt het beste?

 

Eiwitten

Speciaal voor sporters veel eiwittenOnze caloriebehoefte speelt bij veel mensen een grote rol als het aankomt op afvallen. Minderen met calorieën zorgt namelijk voor het verbranden van meer vet en dus ook afvallen. Maar wat je waarschijnlijk niet weet is dat eiwitten onderdeel zijn van onze calorieën. Calorieën zijn namelijk niet iets tastbaars of objectiefs. Het is een overkoepelende term voor hoofdzakelijk de volgende drie voedingsstoffen: koolhydraten, vetten én eiwitten.

Het probleem in onze huidige maatschappij is dat we een suikermaatschappij zijn. Er wordt door ons veel suiker genuttigd. Suikers zijn ongezonde koolhydraten en die zitten heel erg veel in voeding. Je krijgt dus misschien van je totale caloriebehoefte per dag 70 tot 80 procent aan suikers binnen. Dan blijft er 20 tot 30 procent over. Je eet veel vet (verzadigde vetten) en weinig eiwitten.

Vetten zijn op zich niet verkeerd, want die heeft je lichaam nodig om energie te maken. Koolhydraten zijn wel verkeerd, omdat je er daar al snel teveel van eet.

Eiwitten zijn goed. Ze helpen je om spieren aan te maken en te versterken en ze geven je lichaam een vol en verzadigd gevoel. Als je meer eiwitten zou eten ten opzichte van koolhydraten, val je gegarandeerd af.

 

Eiwitdieet

Het eiwitdieet weet dat het zo werkt en zal je aansturen om meer eiwitten te eten en koolhydraten en vetten af te slaan.

Op die manier wordt je spiermassa groter. Je zal meer energie gaan verbranden om de vergrote spiermassa in balans te houden en op die manier val je geweldig veel af. Een eiwitdieet is makkelijk te volgen en vooral makkelijk vol te houden, omdat eiwitten je een vol en verzadigd gevoel geven!

Eiwitdiëten zijn er in legio. Het South Beach dieet is een voorbeeld, maar ook de Franse arts Dukan heeft zich gespecialiseerd in het eiwitdieet. Intussen zijn deze theorieën flink verouders en is er, wat ons betreft, een veel beter alternatief.

 

Vitadis

Het eiwitdieet van Vitadis is het beste eiwitdieet van dit moment, omdat het kwaliteit biedt, maar ook gebruiksgemak. Binnen Vitadis krijg je niet alleen recepten, uitleg van een persoonlijke coach en kun je bijhouden hoe het afvallen vordert… Je krijgt ook alles wat je nodig hebt thuis gestuurd! Een soort van Hello Fresh, maar dan voor mensen die bezig zijn met afvallen.

Vitadis wint momenteel veel terrein in Nederland en dat is niet gek, want veel bekende Nederlanders (waaronder beroepscabaretier Jochem Myer) zijn ermee afgevallen en hebben hun positieve ervaringen gedeeld.

 

Wist je dat?-jes

We sluiten dit artikel graag af met een aantal ‘wist-je-dat?’-jes? Want, wist je dat:

  • Een eiwitdieet heel makkelijk te volgen is?
  • Je de ingrediënten veelal in de supermarkt vindt?
  • Eiwitten zitten in vis, kip, kalkoen en vlees?
  • Je ook veel wint door sausjes weg te laten uit je voeding?
  • Het eiwitdieet keer op keer wordt verkozen tot beste dieet van het jaar?

Wil jij afvallen en heb je nog geen idee hoe? Probeer dan het eiwitdieet eens uit en ervaar zelf wat het voor jou kan doen.

Gezond en snel afvallen

Wanneer je wilt afvallen en gezonder wilt gaan eten en leven, wil je natuurlijk zo snel mogelijk van die vervelende kilo’s af. Toch is zo snel mogelijk afvallen niet altijd de beste manier om permanent op gewicht te blijven.

 

Wanneer je te snel afvalt, denkt je lichaam namelijk dat er (tijdelijk) geen eten besschikbaar is en daarom gaat het zo veel mogelijk vetreserves opslaan als je weer ‘normaal’ gaat eten. Hierdoor komen veel mensen snel weer aan als ze stoppen met een crash dieet, dit is een bekend fenomeen.

 

Toch zijn er wel een aantal tips die je kunt toepassen om gezond en zo snel mogelijk af te vallen en die ga ik in dit artikelen behandelen, lees dus snel verder!

 

Ontbijt later, waardoor je meer kunt eten in de avond

Wanneer je een echte avondeter of snoeper bent is deze tip misschien wel wat voor jou. Doordat je heel de dag door eet en ’s avonds ook nog eens gaat snoepen, zit je al snel over je dagelijkse calorie-inname heen. Hierdoor kom je (langzaam) aan en zul je uiteindelijk moeten afvallen. Tegenwoordig is het daarom steeds populairder om dagelijks een periode te vasten. Dit noemen ze intermittent fasting of in het Nederlands vasten met tussenpozen.

 

Wanneer je slaapt vast je, je eet niet, dus je vast al gauw 6 tot 10 uur achter elkaar. Wanneer je dit doorzet door niet te ontbijten, kan dit voor verschillende mensen gezondheidsvoordelen hebben. Een van de voordelen is dat je uiteindelijk krijg je dagelijks minder calorieën binnenkrijgt. Een ander voordeel is dat je je insulinegevoeligheid verhoogd, waardoor je makkelijker gewicht verliest, sneller nieuwe cellen aanmaakt en jonger blijft.

 

Intermittent fasting is niet voor iedereen geschikt, mensen die zich snel flauw voelen als ze te lang niet eten, kunnen dit beter niet doen. Je kunt er ook aan werken door het op de bouwen en steeds langere periodes van vasten opnemen in je voedingsschema. Intermittent fasting is geen dieet, maar puur een levensstijl die voor veel mensen werkt.

 

Maak gezondere keuzes op het gebied van voeding

Doordat er zoveel producten in de supermarkt liggen, wordt het voor mensen met weinig kennis over voeding steeds moeilijker om gezondere keuzes te maken. Het koken van een gezonde maaltijd is helemaal niet ingewikkeld, al moet je wel over wat basiskennis beschikken van gezonde producten. Daarom wat meer informatie over gezonde producten en gerechten.

 

Om te beginnen suiker en snelle koolhydraten. Dit zijn producten die er voor zorgen dat je aankomt, doordat het veel calorieën bevat. Het beste is dus om zoveel mogelijk suikerhoudende producten uit je dieet te schrappen. Dit geldt voor frisdrank met suiker, fruitsappen uit pak, wit brood, junkfood, friet, witte rijst en pasta.

 

Probeer hier voor in de plaats light frisdrank, water met natuurlijke smaakmakers zoals fruit en kruiden, thee of koffie te drinken. Eet zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en een volkoren pasta in plaats van normale pasta. Ook andere volkoren prodcuten zijn een stuk gezonder dan de reguliere producten. Dit komt doordat volkoren producten veel meer voedingsstoffen bevatten dan de witte varianten. Daarnaast zorgen ze ook voor meer verzadiging waardoor je minder snel weer honger hebt en zult gaan eten. Het loont dus zeker om alle suikers en andere snelle koolhydraten te vervangen door complexe koolhydraten.

 

Ga meer sporten en bewegen

Wanneer je dagelijks meer gaat bewegen en sporten, verhoog je je dagelijkse energieverbruik. Hierdoor heb je sneller een energie tekort en val je sneller af. Het gaat niet om dagelijks uren in de sportschool staan, maar denk aan kleine veranderingen zoals de trap nemen in plaats van de lift, ga meer op de fiets in plaats van de auto en loop na het eten eens een rondje. Alle kleine bewegingen dragen bij aan het energieverbruik en dus gewicht verliezen.

Afslanken met een Dash dieet

Een hype uit de Verenigde Staten is het Dash dieet. Het Dash dieet richt zich niet alleen op de afname van lichaamsgewicht en het krimpen van je vetmassa, maar ook nog eens op een gezonder leven en een gezonder lijf.

Ontdek wat een Dash dieet voor jou kan doen.

 

Dashen, wat is dat?

De naam Dash dieet lijkt op het Crash dieet, een dieetvorm die minder positief is. Een Dash dieet richt zich niet alleen op afvallen, maar op veel meer factoren. Kijk maar eens:

  • Een lagere cholesterol;
  • Het voorkomen van diabetes;
  • Het ‘hanteerbaarder’ maken van diabetes;
  • Het verlagen van je bloeddruk;
  • Het verlagen van je zoutinname.

Een Dash dieet heeft eigenlijk heel veel voordelen te bieden. Niet alleen je gewicht zal een stuk gezonder worden, maar ook de wijze waarop je leeft. Je cholesterol gaat omlaag en je suikergehalte zal gezonder worden, waardoor je diabetes voorkomt of er in ieder geval makkelijker mee om kan gaan.

Ook je bloeddruk zal omlaag gaan, door een verlaging van je zoutinname. Wat dat betreft krijgen ook je nieren en darmen het middels een Dash dieet minder zwaar te verduren.

 

Hoe werkt een Dash dieet?

Een Dash dieet ontwikkelt een voedingspatroon waarbij je beetje bij beetje tegemoet komt aan meer factoren van je lijf. Je begint ermee om conditie op te bouwen, maar werkt ook al gelijk kwaaltjes uit de weg door te minderen met zout.

Zout is namelijk not done in een Dash dieet en aangezien er in veel producten redelijk wat zout zit, gaat er dus veel van tafel. Daarmee verdwijnen ook veel producten die je dik kunnen maken, die voor diabetes kunnen zorgen en die je cholesterol ongezond verhogen.

Het Dash dieet is dus vooral een andere visie op voeding en voeding nuttigen (bereiden). Je kunt recepten vinden in vele Dash-boeken, maar ook gewoon op internet. Een Dash dieet is op die manier geheel zelfstandig te volgen.

 

Is een Dash dieet voor iedereen geschikt?

In principe kan iedereen een Dash dieet volgen, omdat het geen medische ingreep vereist. Maar zomaar je voedingspatroon omgooien heeft natuurlijk wel wat gevolgen. Zeker als je al onder controle van een arts staat, bijvoorbeeld omdat je al een te hoog cholesterol hebt of te kampen hebt met diabetes, is het goed om het advies van je huisarts in te willigen alvorens dit dieet aan te gaan.

Ook een diëtist kan je doorgaans heel goed helpen om te bepalen hoe een Dash dieet voor jou uit kan pakken.

 

Samenvatting

Een Dash dieet is een zeer alomvattend dieet. Het richt zich niet alleen op de mogelijkheid tot afvallen, maar ook nog eens op je algehele gezondheid. Het voorkomt niet alleen overgewicht, maar gaat ook cholesterol en diabetes te lijf.

Wie en Dash dieet wil volgen kan dat in feite doen, mits je onder controle staat bij een medisch specialist. Vraag dan altijd om advies. Zo voorkom je dat je te snel een verandering in je voedingspatroon ondergaat die niet helemaal gezond voor je is.

Moet je calorieën tellen tijdens je dieet?

Een bekend stuk advies is om het aantal gegeten calorieën bij te houden als je wilt afvallen. Helaas is dit geen gemakkelijke opgave. Gelukkig worden vele producten en recepten nu voorzien van het aantal calorieën dat ze bevatten. Dit maakt het wat eenvoudiger om bij te houden en om goede keuzes te maken.

 

Toch is de dieetwereld er niet helemaal eens of het wel nodig is om je calorieën bij te houden. Ook op het Paleo dieet komt dit vaker ter sprake. De ene guru vindt het onzin en de andere gelooft er heilig in. Afvallen is immers toch minder calorieën eten dan je lichaam nodig heeft? Of niet? Laten we dit nader bekijken.

 

Wat zijn calorieën?

Een calorie geeft de hoeveelheid energie dat je uit voeding haalt aan. Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om de temperatuur van één gram water met één graad te laten stijgen. Het is een kleine eenheid, vandaar dat men eerder werkt met kilocalorieën welke 1000 calorieën aanduidt. De termen calorie en kilocalorie worden helaas steeds door elkaar gebruikt. Men maakt nauwelijks onderscheid tussen de twee in de meeste artikelen. In de meeste gevallen bedoelt men kilocalorie wanneer men het over calorieën heeft. Ook in dit artikel is dit het geval.

 

Waarvoor zijn calorieën nodig?

Het lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. En calorieën zijn energie. Je gebruikt energie om te werken, ademen, sporten en te denken. Zonder energie kunnen lichaamsprocessen niet gebeuren. Hoe meer je lichaam moet doen, des te meer energie het nodig heeft.  En deze energie haalt het uit je voeding.

 

Hoeveel calorieën heeft je lichaam nodig?

Dit verschilt van persoon tot persoon. Het is geheel afhankelijk van hoeveel energie je lichaam dagelijks verbruikt. Een persoon met een actieve levensstijl zal meer calorieën nodig hebben dan een persoon dat nauwelijks aan beweging doet.

 

Toch zijn er richtlijnen in het leven geroepen waarmee je na kunt trekken wat je lichaam minimaal nodig zal hebben. Voor vrouwen is het aanbevolen hoeveelheid calorieën gemiddeld 2000 per dag. Bij mannen zit dit veel hoger.

 

Calorieen en overgewicht

Het lichaam slaat de calorieën die niet worden verbruikt op als vet. Dit overbodige hoeveelheid aan energie kun je zien als een reserve. Het lichaam zal deze reserves aanspreken in tijden waarin je minder voeding tot je neemt. Als je regelmatig meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft dan zul je dik worden.

 

Calorieën tellen op het Paleo dieet

Het concept van calorieën is veel complexer dan meestal naar voren wordt gebracht. Wat men meestal niet benoemt is dat niet alle calorieën hetzelfde zijn. 1200 calorieën aan ongezonde bewerkte voeding doet wat anders met je lichaam dan 1200 calorieën aan groenten en fruit. De kwaliteit van je voeding speelt dus ook een belangrijke rol.

 

Op het Paleo dieet eet je alleen gezonde voeding dat zo min mogelijk bewerkt is. Paleo dieet recepten bestaan uit gezonde vetten, eiwitten en weinig koolhydraten. Je eet uitsluitend voeding dat goed voor je is en dit brengt je sneller op een gezonder gewicht.

 

Bewerkt voedsel houdt je dik

Een valkuil bij het tellen van calorieën is dat je maaltijden vervangt met lightproducten. Deze producten bevatten inderdaad minder calorieën, deze calorieën worden vervangen door ongezonde vetten en suikers waar je lichaam niks aan heeft. Het gevaar dreigt dan dat ze toch worden opgeslagen in het lichaam als vet. Bovendien kunnen deze producten je gezondheid schaden op zodanige manier dat je lichaamsprocessen niet soepel verlopen. Gewichtsverlies gaat dan ook moeizaam.

 

Het gebruik van bewerkte voedingsmiddelen kan daarnaast verslavend zijn. Die zitten vol met chemische bestanddelen die ervoor zorgen dat het langer duurt voor je verzadigt bent.

 

Pak overgewicht bij de kern aan

Duurzame gewichtsverlies is niet zo simpel als slechts minder eten. Daarnaast is dit niet vol te houden op lang termijn. Op gegeven moment zul je weer je normale hoeveelheid calorieën eten en zul je weer aankomen. Dan is je dieet voor niks geweest. Overgewicht dien je daarom bij de kern aan te pakken en dat doet het Paleo dieet.

Conclusie

Calorieën tellen is dus niet de oplossing. De resultaten zullen niet blijvend zijn en het is een kortzichtige aanpak dat geen rekening houdt met de kwaliteit van de voeding dat je eet. Denk eerder aan gezonde voeding waar je lichaam wat aan heeft. Eet volgens het Paleo principe en geef je lichaam wat het nodig heeft.

 

Bronnen:

https://www.caloriecalculator.nl/calorieen-verbranden/

https://www.vetvrij.com/paleo-dieet-recepten.html